Я помру через дві секунди.
Сонце щойно перетворилося у наднову і хвиля від його вибуху зараз поглине мене. Але у відеогрі Outer Wilds смерті не бояться. Вона тут — не закінчення, а початок. Насправді, і люди тут — не люди, а Земля — не Земля. Чому я настільки вас заплутав? Про це далі.
Магістерська робота
Перші нариси гри з’явилися ще у 2012, коли Outer Wilds ще була проектом магістерської кваліфікаційної роботи Алекса Б’ючама. Розробники намагалися наповнити її атмосферою подорожей і космосу, взявши за приклад Apollo 13 і 2001: A Space Odyssey. Так, розробка тривала до 2015 року, коли демоверсію гри помітив засновник студії Mobius Digital. У результаті всі розробники перейшли “під крило” цієї компанії і продовжили роботу. За три роки оголосили дату релізу — 2018 рік, яку згодом змінили на 2019.
30 травня 2019 року Outer Wilds вже була доступною на ПК та Xbox One, а у жовтні світ побачила версія для Playstation 4.
Трохи про сюжет
Ви — член команди Outer Wilds Ventures, яка досліджує космос на зорельотах, і живе на планеті Timber Hearth, що ой-як нагадує Землю. Тут вам і гори, і печери, і гейзери, і водоспад, і селище, і атмосфера. Звідси і починається досвід дослідника. А що, власне, досліджувати, запитаєте ви? Так ми й дісталися до головної місії команди Outer Wilds Ventures — пошук слідів загиблої цивілізації номаї. Це раса, що жила в космосі задовго до вашої, і прибула в цю Сонячну систему за покликом невідомого сигналу. Що це був за сигнал? Чим і як жили номаї? Як вони керували чорними дірами? Гра сповна дає відповіді на всі запитання і це чудово. Адже що може бути кращим для дослідника, ніж втамування його спраги до знань?
Смерть - не кінець
Ігрова сесія тут триває 22 хвилини. Ви прокидаєтеся біля стартового майданчику, летите за своїми справами, а потім Сонце вибухає і вбиває вас. І ви знову прокидаєтеся біля стартового майданчику. Усе через часову петлю, у яку потрапила Сонячна система, і яку ви (можливо) зможете розірвати. Така величезна деталь змушує продумувати кожен свій крок, не витрачати дарма ні секунди і поринати в атмосферу гри, не відволікаючись на сторонні речі. Збереження у Outer Wilds відсутні. І якщо дехто може назвати це мінусом, я назву це величезним плюсом, який лише підкреслює важливість і значимість кожної дії та додає атмосфери і реалістичності.
У всьому іншому Outer Wilds — типовий roguelike, а якщо простіше — “роґалик”. Якщо забути про петлю часу, головна особливість проекту — свобода, яка так необхідна досліднику. У процесі вам не відкриватимуться нові механіки, здібності чи що-небудь інше. Ви вже маєте скафандр та зореліт і вільні робити все, що заманеться. Власне, “зореліт” звучить занадто гучно. Ваше космічне судно — це дивовижне поєднання дошок, прибитих ніби нашвидкуруч, та електроніки, яку побачать вживу хіба наші діти. Але тим не менше, літає він справно і не ламається (доки не розіб’єте). Тому, хочете — огляньте Сонце з усіх боків, хочете — влетіть у це ж Сонце на величезній швидкості. Розробники не обмежують ні в чому. Більше того, видають вам додаткові засоби для реалізації планів:
- Зонд із камерою, який можна запустити в будь-якому напрямку;
- Сигналоскоп, який вловлює звукові хвилі інших мандрівників, рятувальних капсул і деяких створінь.
Бачу і чую
Не варто забувати, що Outer Wilds — інді-проект, кошти для якого збирали на краудфандинґовій платформі. Тому чекати графіку рівня високобюджетних ігор не доводиться. Але і критикувати розробників не варто — низькополігональні моделі вдало вписалися у світ Outer Wilds. Лише погляньте трейлер:
Окремо варто сказати про саундтрек. Його створив композитор Andrew Prahlow, який до цього працював над музичним оформленням фільмів The Broken Camera, Holden On та гри Eclipse: Edge of Light. 28 різноманітних треків дозволять поринути в атмосферу Outer Wilds, навіть не запускаючи гру:
Мінус, якого немає
Ані ігролад, ані візуал, ані сюжет не мають мінусів. Дехто критикує гру за відсутність збережень, хоча це лише посилює захоплення проектом, хтось поливає брудом керування кораблем, вважаючи його заскладним. Ще б пак, де ви бачили зореліт, яким легко керувати? Сюжет же не залишає за собою питань і навіть має кілька закінчень, які змушують повертатися до гри знову і знову. Єдиний недолік Outer Wilds, який навіть не стосується ігрового процесу — це обмеженість, а точніше відсутність рекламної кампанії. Я пишу цю рецензію як людина, що дізналася про існування проекту за рік після релізу, і то випадково.
Висновок робити вам, а я ось що скажу:
Outer Wilds — некваплива подорож космосом, яка потребує від вас лише одного — бажання дізнаватися. Будьте певні, розробники лише заохотять це бажання і не обмежать вашу свободу, а ігровий процес дозволить відчути себе справжнім мандрівником.
Outer Wilds не просто запхне вас у шкуру Гагаріна чи Армстронґа і скаже: “Тепер ти дослідник”. Вона дозволить ваше ім’я та прізвище самому стати дослідником.
Олексій Туча

Коментарі